Alapítvány vagy Egyesület?

Add tovább...

Fokozatosan lépnek életbe a 2011. évi CLXXV . törvény a civil szervezetekről (alapítványok, egyesületek, civil szervezetek), és a 350/2011. Korm. rendelet előírásai.

Ami eddig történt:

  • megszüntették a kiemelten közhasznú státuszt, és az adományozók adókedvezmény különbözetét ezen jogállás szerint (már a 2012 évi beszámolóban)
  • a pénzforgalmi könyvelésű, egyszerűsített beszámolót készítő közhasznú szervezeteknek át kellett térniük a kettős könyvvitelre (2012.06.30 ig).
  • Előírták a beszámoló sémáját (változott a 224/2000 Korm. rendelet eredménykimutatás melléklete), sőt nyomtatványmintát készítettek a közhasznúsági jelentéshez (PK 142), amelynek kitöltése 2013-tól kötelező lesz, elektronikus beküldéssel.
  • Folyamatban a bírósági nyilvántartás fejlesztése, a regisztráció megtörtént.

A korábbi közhasznúsági minősítés 2014. május 31-ig használható, ezt követően a 2012 és 2013. évi beszámolók alapján újraminősítés történik. A vizsgálat 5 feltétel teljesülését ellenőrzi és emellett megfelelő erőforrások meglétére és társadalmi támogatottságra irányul. Az öt feltétel:

  1. A létesítő okiratnak tartalmaznia kell, hogy milyen jogszabály által előírt közfeladat megvalósulását biztosítja a közhasznú tevékenység.
közfeladat: jogszabályban meghatározott állami vagy önkormányzati feladat, amit az arra kötelezett közérdekből, haszonszerzési cél nélkül, jogszabályban meghatározott követelményeknek és feltételeknek megfelelve végez, ideértve a lakosság közszolgáltatásokkal való ellátását, valamint e feladatok ellátásához szükséges infrastruktúra biztosítását is;
közhasznú tevékenység: minden olyan tevékenység, amely a létesítő okiratban megjelölt közfeladat teljesítését közvetlenül vagy közvetve szolgálja, ezzel hozzájárulva a társadalom és az egyén közös szükségleteinek kielégítéséhez; (www.civil.info.hu)

2. Ki kell nyilvánítania, hogy ha van tagsága, akkor tagjain kívül más is részesülhet a  közhasznú szolgáltatásokból.

3. Vállalkozási tevékenységet csak közhasznú ill. cél szerinti tevékenysége érdekében végezhet, azokat nem veszélyeztetve.

4. Gazdálkodása során elért eredményét nem oszthatja fel

5. Nem folytathat politikai tevékenységet.

Megfelelő erőforrás: átlagos éves bevétele nagyobb 1 Mft-nál ( a támogatás ide nem értendő be), vagy az előző két év eredménye nem negatív, vagy személyi ráfordítások – vezető tisztségviselők költségei nélkül –l elérik az összes ráfordítás egy negyedét.
Társadalmi támogatottság: két év átlagában  az  SZJA 1%-ból bevételei 2%-t legalább fedezi, közhasznú ráfordításai az összes ráfordítás felét elérik, vagy 10 fő közérdekű önkéntes munkát végző személy segíti a tevékenységet.

A közhasznúsági jelentés nyomtatvány mintája olyan rovatokat tartalmaz, melyből fenti mutatók számíthatók.

A törvény szellemében az Alapítvány, mint szervezeti forma kifelé, közfeladatra irányuló szervezet, amelyhez illik ezért a közhasznúság. Ezzel szemben az Egyesület lényege a tagok felé történő szolgáltatásnyújtás. Az Alapítványt az Alapító által delegált kezelő szerv irányítja (kuratórium), és közérdekű feladata nem változtatható meg, míg az Egyesület vezetését a tagok által delegált önkormányzat végzi.

Fentiek kihatnak az ügyvitel szabályozására is (számviteli politika, számlarend felépítés):

 

Cél szerinti tevékenységhez tartozó feladatok
Kiegészítő vállalkozási tev.
Közhasznú tevékenység
Egyéb cél szerinti tevék.
Bevételrész
Bevételrész
Bevételrész
Tételesen elkülönített ráfordítás
Tételesen elkülönített ráfordítás
Tételesen elkülönített ráfordítás
Bevételarányosan felosztandó, tételesen nem elkülöníthető ráfordítások
illik: Alapítványhoz
lehet: Alapítványnál, Egyesületnél is
lehet: Alapítványnál, Egyesületnél is

 

Add tovább...

Szerző: Dr. Bódis Béla

Könyvkiadással foglalkozó gazdasági szakember, adószakértő és könyvvizsgáló